Lørdag 16. juni 2012: Tur med veterantog fra Mysen til Sarpsborg:
Togtur som i mellomkrigsårene
|
Wigdis og Helge Bergby hadde kledd seg for anledningen – hun i reveboa, han i flott hatt. |
Tiden ble skrudd mange tiår tilbake da det ble arrangert tur fra Mysen til Sarpsborg med veterantog. Med vogner så gamle som fra 1909, var det rent som å reise i mellomkrigsårene.
Det burde vært både krinoliner og stive skjortebryst når omkring 150 personer gikk om bord i veterantoget på Mysen. Riktignok var Wigdis Bergby iført sin reveboa – og gemalen Helge i flott hatt, men ellers var det smått med 30-talls klær.
Uansett antrekk, en fin tur ble det. Av omkring 150 passasjerer om bord i toget, var det nitten som kom fra Varteig Historielag.
Initiativ fra Rakkestad
Det var Hans Bjørnstad som var initiativtakeren, og som nok bar størstedelen av jobben med planlegging av turen. Bjørnstad er raksting, med nær tilknytning til lokalradioen Radio 5.
Historielagene i Eidsberg, Rakkestad, Varteig og Skjeberg ble invitert til å være med på turen. Setene om bord i toget ble fordelt mellom historielagene etter anslag bygd blant annet på medlemstall. Varteig fikk dermed opprinnelig en kvote på femten plasser, men fikk under veis tøyd den til nitten.
Arrangørene har blant annet fått økonomisk støtte til turen fra Medietilsynet, og forutsetningen er at lokalradioen skal lage flere program basert på den historiske turen.
100 år gamle vogner
Toget besto av et lokomotiv og tre vogner. Loket var rene nyanskaffelsen, levert til NSB i 1955 og i bruk helt fram til 1995.
Vognene var derimot av eldre dato. Den eldste vogna var fra 1909, og besto av sju kupeer med plass til åtte passasjerer i hver.
Også en annen vogn var basert på åttemanns-kupeer, og var bygd i 1929. Den tredje og yngste vogna var levert i 1937 og var den siste trevogna som ble bygd for NSB. Denne vogna har to åpne kupeer med plass til 64 passasjerer, og det var i denne vogna vartingene fikk sine plasser.
(Omtalen fortsetter under bildene.)
Guiding hele veien
Skjebringene og vartingene ble hentet med buss, for vartingenes vedkommende med frammøte på Ise stasjon.
På Mysen stasjon gikk man så om bord i veterantoget, og fikk fortløpende guiding i et tog som også tok nødvendige stopp under veis. Det var lagt opp lydanlegg gjennom de tre vognene, slik at alle fikk samme informasjonen.
Opplevelsessenter
På Gautestad stasjon ble det en stopp på to og en halv time. Deltakerne ble fraktet opp til tidligere Ytterskogen skole og grendehus, det som nå huser Historica – Rakkestad Historiske Opplevelsessenter. Her ble det bespisning og omvisning.
Det er i alt fem foreninger i Rakkestad som står bak senteret, som ble åpnet tidligere i år. De fem er Rakkestad Historielag med undergruppa Gruva’s venner, dernest Rakkestad Gammeltekniske, ra2takt (tohjulinger), Modellflyklubben Corvus og EkornRingen – den siste med gammelt apotekutstyr.
Her var det både utstillinger og demonstrasjoner som i høy grad fenget historielagsmedlemmene. Det er et imponerende løft som er gjort for å få realisert opplevelsessenteret, og et besøk hit anbefales.
(Omtalen fortsetter under bildene.)
|
|
|
Marit og Øivind Holt i utstillingen som Gruva’s venner har på Historica Opplevelsessenter på Ytterskogen. |
Motoriserte tohjulinger var noe som fenget Rune Kultorp og Arne Hansen på Ytterskogen. |
Fram med separatoren! Gunnar Kullerud ved en utstilling av melkemaskin, spann og separator. |
|
|
|
Veterantoget gikk fra Mysen til Sarpsborg med kontinuerlig guiding, og gikk deretter i retur til Mysen. Her blir vartingene sluppet av på Ise stasjon. |
En særdeles fornøyd kvartett på Ise stasjon etter endt tur. Fra venstre Karin Kullerud og Ivar Ek, og Jorun og Gunnar Kullerud.
|
Ise stasjon anno 1917. Etter et postkort eid av Terje Bergby.
|
Varteig jernbanestation
Det var utarbeidet et hefte til turen som fortalte litt om jernbanestasjoner og stoppesteder på veien fra Mysen til Sarpsborg. I tillegg også informasjon om tyskerleiren ved Knatterud, som det også ble behørig orientert om på toget.
Wigdis Bergby hadde hanket inn flott informasjon om Ise stasjon og de mange stoppestedene på to sider av stasjonen.
Stasjonsbygningen er tegnet av Balthazar Lange og sto ferdig da østre linje ble åpnet i 1882. Stasjonen het for øvrig de tre første årene Varteig jernbanestation. Ise stasjon ble nedlagt for persontrafikk 15. juni 2003. Det er i dag særdeles beskjeden trafikk på ”linna” fra Rakkestad til Sarpsborg, så det var kanskje ikke rart at toget ble møtt med vinkende publikum langs strekningen.
Fra 1885 til 1913 var for øvrig Ise stasjon også postkontor. Så på nytt fra 1940 til 1989 (postnummer 1730).
Både i heftet og i guidingen betonet man godstrafikken som i sin tid gikk over Ise stasjon. Det er nok å nevne Haga Hoell og Granat Apparatfabrikk.
|