Busstur inn i variert svensknorsk historie

Lørdag 20. april arrangerer Varteig Historielag busstur til Lommeland i Strømstad kommune. Det er Ragnar Johnsen som inviterer til guiding i området mellom Ringdalsfjorden og Iddefjorden.

Tur til Lommeland
20. april

Turen til Lommeland omfatter også besøk på Tånga gård, som eies av Ragnar Johnsen. Gården har en mangslungen historie, og hadde vært i samme slekts eie siden den franske revolusjonen da Johnsen og kona kjøpte den i 2007.
Klikk på bildene for stort format.

(Lagt på nett 04.04.2013.)
Den som tror at Strømstad primært er skjærgårdsliv og harryhandel vil utvilsomt få en videre horisont om vedkommende blir med på turen til Tånga. Nå skal vi nemlig på østsiden av E6, i trekanten som dannes mellom Ringdalsfjorden og Iddefjorden.
Der ligger grenda Lommeland, hvor Ragnar Johnsen i 2007 kjøpte gården Tånga. Ragnar, som selv er aktiv i Varteig Historielag, frister med et besøk inn i et område med en særdeles mangfoldig historie.

Norsk land
Han minner om at dette er gammelt norsk land, avgitt til Sverige som et resultat av fredsslutningen i Roskilde i 1658.
Lommeland spilte også en sentral rolle i flyktningtrafikken under andre verdenskrig. Mange rømte til Sverige via Iddefjorden, og det var mer enn en gang at flyktninger tok seg nattelosji i fjøset på Tånga.

Fugleperspektiv
Ragnar Johnsen tenker imidlertid å starte turen med panoramautsikt, fra Dragonkullen vis a vis Hjelmkollen på norsk side.
Dragonkullen ligger 166 meter over havet, og Ragnar lover at man derfra vil se området i fugleperspektiv. I finvær skuer man til Gaustatoppen, og hele Hvaler-skjærgården kan tas i øyesyn derfra.
Med egen buss vil turdeltakerne bli guidet mellom flere stoppesteder. En av destinasjonene er Lommelands kyrka, som ble gjenoppført tidlig på 1930-tallet etter at kirken tidligere lå nærmere Näsinge.

Utsikt fra Dragonkullen, som blir første stopp under besøket i Lommeland.

Tånga gård, som er målet for Varteig Historielags tur lørdag 20. april.

Tånga gård
Turen til Lommeland vil ende på gården til Ragnar Johnsen. Tånga ligger vakkert til, ikke langt fra kirken. Her hviler historien over bygninger og beplantninger. Det kan dokumenteres bosetting i området gjennom årtusener, og på Tånga hadde gården vært i samme slekts eie siden den franske revolusjonen da Ragnar Johnsen sammen med sin svenske kone Vonne Lund kjøpte eiendommen for fem år siden. Det var åttende generasjon på Tånga som solgte.
Gården har spilt en sentral rolle i lokalsamfunnets liv, og på det meste var 150 mennesker knyttet til eiendommen.

Ragnar Johnsen skal guide i Lommeland.

Iddefjordsgranitt
I området vil man kunne se mange små stenbrudd etter utvinning av iddefjordsgranitten. Betegnende er det at det er granitt i grunnmurene på samtlige bygninger på Tånga.
Lokalbefolkningen kunne både hogge og bygge i granitt. Det ser man blant annet på potetkjelleren på gården, der velvingen er bygd med kilet granitt – på samme måten som veibruer ble bygd.

Lommelandspråket
Med bare noen få kilometer til norskegrensa, er det en blandet befolkning i Lommeland. Det hører man også på dialekten, hvor man nærmest kan betegne språket som østfoldsvensk.
Lommelandspråket viser seg faktisk å være trøblete å forstå for svensker fra andre kanter av landet. Lommeland-Näsinge Hembygdsförening har da også laget en egen ordbok og CD for Lommeland-dialekten. Ragnar Johnsen forsikrer imidlertid at vi østfoldinger tar dialekt-varianten på strak arm.

Reisemåte og pris
Det settes opp buss for turen, med avreise fra Ise klokka 10.00, via Varteig skole (ca. 10.10), Hasle (ca. 10.20) og Hafslundsøy.
Deltakeravgiften blir 150 kroner pr. person. Ta med stol/sitteunderlag og niste.
For nærmere informasjon og påmelding, kontakt Marit Aasgaard innen 10. april, på tlf. 69 15 19 33 eller 984 01373. Deltakeravgiften på 150 kroner pr. stk. bes betalt inn på historielagets konto nr. 1097.20.09666 innen påmeldingsfristen går ut.