En søskenflokk å bøye seg i støvet for

Søskenflokken på Klemsdal er temaet når Tormod Klemsdal første mandagen i juni skal foredra i Varteig Historielags møte. – Disse bøyer jeg meg bare i støvet for, sier foredragsholderen om søsknene.

Andrine og Johan Ludvig Klemsdal med de sju barna som levde opp. Ved bordet sitter Andrine og Johan Ludvig, og fra venstre ser vi ellers Elise, Johannes, Ole, Anna, Julius, Olaf og August. Bildet er tatt i 1904.

Møte i Varteig Historielag mandag 3. juni

(Lagt på nett 24.05.2013.)
Det er barna til Andrine og Johan Ludvig Klemsdal vi snakker om. Egentlig ni unger født mellom 1870 og 1891, hvorav to dør tidlig. De sju andre – fem gutter og to jenter – befestet sine posisjoner på mange vis.
I tillegg til to gårdbrukere finner vi i søskenflokken to pølsemakere og en grunnlegger av Sleipner Motorfabrikk. Også de to inngiftede svogerne til Klemsdal-familien viste solide evner, den ene innen musikk og den andre i industri.
– Det er meget spesielt at det innenfor sammen søskenflokken finnes så mange som vi trygt kan kalle gründere, sier Tormod Klemsdal.

Tormod Klemsdal er barnebarn av en fra ”søskenflokken på Klemsdal”, og skal i historielagets møte kåsere over de framgangsrike søsknene.

Boka om Stryker-slekta
Han er selv barnebarn av ett av søsknene – nemlig Johannes, som etablerte seg som slakter og pølsemaker i Sarpsborg.
Tormod Klemsdal forteller at han virkelig fikk interesse for søsknene etter å ha lest Anders Kroghs bok om Stryker-slekta, som kom ut i 1973. Der inngikk Klemsdal-slekten som en av flere forgreininger.
– Jeg skal ikke påberope meg å ha bedrevet slektsgranskning, men jeg har videreført dataene fra Stryker-boka, sier Tormod Klemsdal. Dette er i beste fall uttrykt beskjedenhet, for han har både laget en grundig beretning om hver enkelt i ”søskenflokken fra Klemsdal” – samtidig som han har ført søsknenes etterkommere fram til 2012.

Skrevet to bøker
Klemsdal har dermed dokumentert at de sju barna som vokste opp på slutten av 1800-tallet nå har mellom 620 og 630 etterkommere etter seg.
Dette har resultert i to bøker – en med søskenflokkens mangfoldige engasjement, og en med mer skjematisk oversikt over etterslekt.
Bøkene var ferdig til slektsstevnet som ble holdt hos Sonja og Per Olaf Klemsdal i august i fjor, en storsamling som trakk rundt 220 av søskenflokkens etterslekt.

100 bilder
I Varteig Historielags møte i Peisestua i Bygdehallen mandag 3. juni vil Tormod Klemsdal fortelle om hver enkelt av de ni barna til Andrine og Johan Ludvig Klemsdal. Foredraget vil bli fulgt av rundt 100 bilder som skal vises.
Det var som pensjonist at Tormod Klemsdal viet så mye tid og krefter på å fordype seg i Klemsdal-slekta. Hans yrkesmessige bakgrunn er innenfor geografi, med 42 år bak seg ved Universitetet i Oslo der han var førsteamanuensis på geografisk institutt.

Andrine Andersdatter, født på Lindemark og gift Klemsdal. Bildet er muligens tatt på Belsbyhytta, der hun og mannen også bodde en periode. Andrine fra Lindemark og Johan Ludvig fra Vestre Sikkeland giftet seg i 1870, og kjøpte Klemsdal i 1893. Forsiden på den ene boka som Tormod Klemsdal hadde ferdig til slektsstevnet i fjor. Begge bilene er av Klemsdal. Det øverste tatt omkring 1910-1915, det nederste mye senere – men før 1989 da det gamle våningshuset ble revet.

De ni søsknene
Vi skal ikke her foregripe foredraget, men nevner kort søskenflokken og dens foreldre.
Andrine Andersdatter (1847-1928) var fra Lindemark, med mor Anne Marie fra Stryker og far Anders fra Lindemark. I 1870 gifter hun seg med Johan Ludvig Andersen Sikkeland (1850-1916). Hans foreldre var Emelie Olsdatter og Anders Johannessen på vestre Sikkeland.
Andrine og Johan Ludvig eide i mange år en av Belsby-gårdene, men kjøpte Klemsdal i 1893. De fikk barna:
Julius (1870-1943) – tok over Lindemark.
Ole (1872-1954) – grunnla Sleipner-fabrikken.
August (1874-1939) – pølsemaker i Fredrikstad.
Hans Adolf (1877-1901).
Johannes (1879-1962) – pølsemaker i Sarpsborg.
Olaf (1881-1944) – tok over Klemsdal.
Elise Mathilde (1883-1961) – gift med Olaus Brusevold, som var en betydelig organist og musikkinstruktør.
Anna (1886-1918) – gift med Hans Johansen, som gikk i kompaniskap med svoger Ole og grunnla Sleipner Motorfabrik.
Laura Andrine (1891-1897).