Postkasse

Denne siden er åpen for bidrag av ymse slag som kan ha en viss tilknytning til lokalhistorie og/eller Varteig. Du når oss på varteighistorielag[at]gmail.com

16. september 2010:
Hei! Vi er to damer med hunder som har gått hele Ingaleden for andre gang. Vi gikk den 14 Juli i år og 11 September i år. Det er en flott tur og merkingen er meget bra. Dette blir ikke siste gangen.
MVH. Ingjerd Berge Johansson og Maryann Engseth.
---
Ingaleden sto ferdig ryddet og merket til offisiell åpning på Folkenborg i mai 2004. Jobben var gjort i et samarbeid mellom lag og kommunale myndigheter i Sarpsborg (Varteig), Rakkestad og Eidsberg. Varteig Turmarsj Klubb har årlig turmarsj fra Folkenborg til Varteig, og mange har også ellers i sesongen stor glede av de natur- og lokalhistoriske opplevelser som traseen byr på.

oOo

19. juli 2010:
Fra Ivar B. Johansen i Moss fikk vi en interessant henvendelse etter at vi i Inga 2010 skrev om Oskar A. Sælid og hans patent på en klesrulle. Denne rulla finnes blant annet på bygdemuseet i Varteig, men også i privat eie.
Det morsomme med Johansens henvendelse er a
t også han sitter på en klesrulle (bildene over) - utvilsomt Oskar A. Sælids patent, men det interessante er at her er det montert på et skilt som forteller at rulla er produsert ved Sarpsborg Trævarefabrik, etter O. Sælids patent. Det beviser hva som ble antatt, nemlig at rulla ble satt i serieproduksjon.
Johansen sendte også med bilder av en gammel flishøvel, en presse og en symaskin som han eier, og som vi også bringer her.