Varteig Historielag |
|
Før traktoren ble allemannseie
Overgangen fra hest til traktor i landbruket tok noen tiår, og prosessen ble blant annet kraftig forsinket av annen verdenskrig. I den situasjonen oppsto det en ny næringsvirksomhet knyttet til jordbruket – nemlig maskinstasjoner som drev leiekjøring for bøndene. I Varteig vet vi i alle fall om to slike maskinstasjoner – én i regi av Olaf Brenne, og én drevet av Arve Bø.
Den første traktoren kom til Varteig på 1920-tallet, men det skulle gå langt ut i 1950-årene før traktoren ble allemannseie blant bøndene. Den tekniske revolusjonen i landbruket hadde trolig gått raskere, men krigen satte en foreløpig stopper for moderniseringen. Først gjennom de fem krigsårene – og deretter i enda mange år med lang ventetid og store problemer både med å få traktor og egnet redskap. I mellomtiden vokste det så fram en virksomhet hvor entreprenører anskaffet traktorer og landbruksredskap, og tilbød gårdbrukerne leiekjøring. Arve Bø – selv oppvokst på Hauger og med landbruksutdannelse fra Haga i 1939/40 – så mulighetene for et levebrød gjennom en maskinstasjon. Troen på traktorens framtid fikk han for alvor da han under krigen jobbet på en gård i Eidsvoll. Der hadde de nemlig en gammel traktor som gikk på treknott.
FIKK UNDERSKRIFTER PROBLEM-REDSKAP Selv om maskinstasjonene skulle prioriteres framfor private ved kjøp av traktor og redskap, forteller Arve om store problemer med å få egnet utstyr. Han beretter om en skålharv som bokstavelig talt gikk opp i sine enkelte bestanddeler. Dette var en slepeharv. Fjærharv som kunne settes på hydraulikken fikk man ikke den gang. Derimot skaffet han seg en hydraulisk kultivator. Den var bra, men man måtte være varsom under kjøringen. De stive tennene dro fort opp mye torv. Også en svenskprodusert toskjærs plog gikk på hydraulikken, mens det ble brukt slepeslådd. Den var for øvrig laget av Ole Skoftebyengen. Arve berømmer Skoftebyengen for god service når det var behov for reparasjon av redskapen. Finansieringen av maskinstasjonene skjedde ved at maskinholderne kunne få inntil 10.000 kroner i lån fra Driftskredittkassen for jordbruket. Det var også åpnet for en tilskuddsordning for å spore flere til å starte maskinlag.
UTVIDET MED GRÅTASS TRIVELIG JOBB Ole Brenne minnes med glede arbeidet på maskinstasjonen. – Jeg hadde kjørt traktor før, og så mulighetene for en biinntekt, forklarte han overfor historielagets tidsskrift i 2004. Første oppdragene mener han at han hadde høsten 1949, og mer eller mindre sporadisk hadde han kjøring fram til midt på 50-tallet. – Det var en trivelig jobb, og Arve var en sikker arbeidsgiver, sier Ole, som selv hadde landbruksutdannelse fra Tomb. Ole Brenne bemerker for øvrig at både traktorene, treskeverket med vifte og redskap som maskinstasjonen brukte nok var atskillig bedre enn mye av det som gårdbrukerne ellers klarte å anskaffe den gang.
MED KASTEBLOKK OG WIRE Maskinstasjonen til Arve Bø kunne tilby bøndene pløying, slådding og harving i våronna, de kunne ta høstpløying og de dro fra gård til gård med firehjuls treskeverk. Mye av treskingen foregikk utendørs, men det ble også tresket fra låven. Traktoren ble brukt som drivkraft. Arve forteller om mye fantasi og en del slit for å få treskeverket opp låvebrua på enkelte gårder. Da måtte det brukes både kasteblokk og wire for å få verket på plass. Hjemme på Hauger hadde Arves far anskaffet en Spilde grøfteplog, og den inngikk også til tider i maskinstasjonens virksomhet. Blant annet husker Arve at han grøftet på Sulusnes, Askersby og Skofteby. Traktorer og redskap sto stasjonert på Bøhaugen mens Arve drev den gården – og senere var maskinstasjonen stallet opp på farsgården Hauger.
HEKTISK VÅRONN Arve Bø har tatt vare på mye av dokumentasjonen knyttet til maskinstasjonen. Blant annet gjelder det timelister for flere av virkeårene. Vi nevner for eksempel at maskinstasjonen i våronna 1954 ble registrert med 273 kjøretimer. Det gir omkring sju fulle arbeidsuker. Arve legger ikke skjul på at det ble svært hektisk i våronna. Tresking og høstpløying kunne tas mer over tid, men på våren ble det kjørt både dag og natt for å etterkomme bestillingene. Selv om ulikt jordsmonn og beliggenhet gjør at våronna kan komme til litt forskjellig tid, medgir Arve at det var et hardkjør. – Vi forsøkte å etterkomme den enkelte gårdbrukerens ønsker, og det var uhyre sjelden vi fikk kjeft, sier han. Ole Brenne poengterer at både Major’n og Ferguson var utstyrt med lys – noe som ikke fantes på de første traktormodellene. Med lys kunne man jo ta kveldene – og for den saks skyld også til tider nettene - til bruk for å få gjort jobbene som var bestilt.
Maskinstasjonen til Arve Bø hadde oppdrag fra Furuholmen til Nipa, og selvsagt også mot Østaskogs. Timelistene fra Arve viser at maskinstasjonen både i 1954 og 1955 kjørte for mer enn 30 gårdbrukere i Varteig. Stundom tok de også på seg kjøring utenfor bygda – på Hafslundsøy og i Skjeberg. Til å begynne med mener Arve å huske at han tok 12 kroner timen med traktor, mann og plog. Senere ble satsene økt til 14 kroner, samtidig som retningslinjene for maskinlag også åpnet for å ta litt til dekning av transport. I timelistene fra 1954 ligger transportgodtgjørelsen på fra én til åtte kroner. – Det var så visst ingen business, men det var litt artig, kommenterer Arve.
GRUNNLAGET FORSVINNER Maskinstasjonen til Arve Bø drev i noe over ti år. På disse årene hadde bøndene i stor grad skaffet seg traktorer selv, og de som ikke hadde egen traktor fikk hjelp fra naboer eller ulike entreprenører i landbruket. Dermed forsvant også behovet for maskinstasjonene. Norges Maskinholder Forbund så den utviklingen i 1954. Forbundet hadde ønsket en bevillingstvang for ervervsmessig kjøring, men fikk ikke Landbruksdepartementet med seg på det. Derfor anbefalte forbundet at stasjonene la om til ”å omfatte spesialoppdrag som krever kostbare og mer uvanlige maskiner, slik som skurtresking, grøfting, nydyrking”. Arve Bø hadde planer om slik spesialisering, og hadde bestilt skurtresker. Etter en totalvurdering fant han likevel å konsentrere seg om arbeidet sitt på Borregaard. Dermed ble stasjonen etter hvert nedlagt. Fergusonen ble solgt til Ørje, Majoren til Eidsberg – mens treskeverket er gitt i gave til Varteig Historielag.
(Utdrag av artikler i Varteig Historielags årstidsskrift Inga for 2004, skrevet av Øistein Bøe.) |